Kādas ir aktuālās līdera kompetences un prasmes?
Daudzi ārējie notikumi, piemēram, finanšu krīzes, pandēmija, digitālā transformācija vai ilgtspējība ir atstājušas milzīgu ietekmi uz organizācijām un to līderu (galu galā arī darbinieku) kompetencēm un prasmēm. Tādēļ kompetenču pieejai ir būtiska nozīme, sākot ar vadītāju attīstību, darba spēka plānošanu un beidzot ar darba snieguma vērtēšanas sistēmu.
Jau vairāk kā 30 gadus tiek veikti pētījumi tieši par efektīva vadītāja kompetencēm un prasmēm. Kompetenču pieejas fokusā ir bijis saprast kādas kompetences un prasmes līderim ir nepieciešamas, kā arī tas, kā tās var apgūt un attīstīt.
2020.gadā veikts pētījums apkopojis aktuālās līdera kompetences un prasmes ➡️
Un ja runājam tieši par HR lomām, tad pētnieki izcēluši šādus aktuālus līdera uzdevumus (attiecīgas kompetences un prasmes):
- Piedāvāt uzticamus, pamatotus datus
- Paplašināt savu kontaktu loku
- Veicināt inovācijas
- Nodrošināt nepārtrauktu darbinieku mācīšanos
- Moderēt un vadīt regulāras tikšanās
- Rast laiku un vietu darbinieku svinībām
Jāatzīst, ka lielākajā daļā pētījumu gandrīz viss, kas ir identificēts un atklāts tiek uzsvērts kā svarīgākais līdera lomā (tāpēc arī ir pieejamas tik daudz kompetenču pieejas un modeļi) 🤷
Vai sanāk, ka līdera lomā visas (lasi - ļoti daudz un dažādas) kompetences un prasmes ir kritiski svarīgas? 👀
Šajā kontekstā aicinu noklausīties lielisko #HRPodcast epizodi Kāda ir līdera ietekme un kas definē labu līderi? Saruna ar Kasparu Simanoviču. | HR PODCAST, kurā Ilze Medne uzdeva patiešām īstos jautājumus.
Saskanīgi ar epizodē runāto par līdera briedumu un pašrefleksiju, arī Showry & Manasa pētījumā runā par sevis apzināšanos kā atslēgu efektīvai līderībai. Arī Hogan & Warrenfeltz pētījumā identificēts, ka vadītāju apmācībā vispirms būtu jāsāk ar fokusu uz personīgajām kompetencēm un prasmēm, kas saistītas ar emocionālo inteliģenci. Tas iekļauj savu emociju apzināšanos un vadību, empātiju, toleranci, arī prasmi tikt galā ar grūtībām u.c. (Figueiredo, Sousa & Tome; 2021).
Protams ir arī otra puse šajā tēmā, proti, kompetenču pieejai veltītā kritika saistīta ar to, ka ir pārāk plašs kompetenču un prasmju loks (te arī jautājums, vai tiešām, piemēram, vadītājiem tik daudz kas ir kritiski svarīgs amata veikšanai utt.?); neskaidrība par to, kā noteikt un izvēlēties atbilstošās kompetences; neskaidrība, kurai kompetenču pieejai un modelim tad īsti sekot; pastāv grūtības (arī neprotam un nezinām kā) izmērīt šo kompetenču modeļu efektivitāti.
Strādājot ar šo tēmu un domājot par tās praktisko pusi, man radās ideja izpētīt un salikt aktuālāko kompetenču un prasmju sarakstu. Un tā, izmantojot Eiropas un Kanādas kompetenču un prasmju klasifikatorus, kā arī apkopojot informāciju no dažādiem zinātniskajiem pētījumiem, es izveidoju ‘’Kompetences un prasmes’’ metodes 95 kartiņas.
Vai arī Tev šī ir aktuāla tēma un vajadzība strādāt ar kompetenču noteikšanu sev, darbiniekiem, koučinga klientiem?
Vairāk informācijas par metodi vari atrast šīs lapas metožu un spēļu sadaļā.