Kompetenču pieeja organizācijā
Kompetenču pieejā ir daudz kritikas, kas saistīta ar to, ka trūkst vienota pieeja definīcijām un kompetenču modeļu izstrādes metodoloģijai, kā arī, ka ir pārak daudz dažādu kompetenču, to grupu un modeļu, lai spētu noorientēties un saprast, kas jāizvēlas.
No otras puses, pietiekami daudz runāts par kompetenču pievienoto vērtību un ko tā var sniegt uzņēmumiem, piemēram:
🔑 veidot uzņēmuma kultūru
🔑 veicināt organizācijas mērķu sasniegšanu
🔑 veicināt pārmaiņas
🔑 īstenot mācīšanās procesu
🔑 īstenot stratēģisku līderu attīstību
🔑 īstenot darbinieku attīstību
🔑 efektivizēt darba spēka un pēctecības plānošanu utt.
Lielie jautājumi ir: ar ko sākt? kā ieviest kompetenču pieeju? kā izvēlēties kompetenču modeli uzņēmumā? kādas kompetences un kā identificēt?
Vienas un īsas atbildes nav.
Vispirms ir jāsaprot pamatprincipi kompetenču pieejā un tad soli pa solim (pašiem personālvadībā vai ar papildus profesionāļu atbalstu) jāsaplāno tieši savam uzņēmumam atbilstošo un vajadzīgo. Pajautājiet sev: kādam mērķim un nolūkam šo darām? Ko mēs darīsim pēc tam, kad tas būs ieviests? Kas notiks, ja mēs to neieviesīsim?
Ja runājam par pamatprincipiem, tad šeit neliels ieskats kompetenču pieejas dzīves ciklā uzņēmumā:
Skaidrs ir viens - tas ir laikietilpīgs un ļoti rūpīgs darbs, kas jāiegulda, lai kompetenču pieeja tiktu izveidota un īstenota atbilstoši konkrētam uzņēmumam. Uz to var raudzīties arī kā uz īpaša uzvalka/kleitas šūšanu konkrētam un īpašam klientam.
#kompetences #kompetenčumodeļi #organisationalpsychology