Kāda šobrīd ir mākslīgā intelekta loma karjeras konsultēšanā?
13. jūlijs, 2025 pl. 13:38,
Nav komentāru
Skaidrs, ka MI strauji izmainījis un turpina mainīt visu, tai skaitā arī karjeras konsultēšanas jomu. Regulāri pārskatu aktuālākās tendences, ko redzam pēdējos pētījumos, un mēģinu saprast, kā to var praktiski izmantot darbā ar klientiem. Padalos arī šeit, jo, manuprāt, to lieliski var integrēt ne tikai karjeras konsultanti, bet arī personāla vadības profesionāļi, atbalstot uzņēmuma darbinieku attīstību.
TOP 3 trendi:
🔓 Virziens, ko devē par ‘’prasmju tiltiem’’ (skill bridges)
AI‑Accentuated Career Transitions (2ACT) modelis atklāj, ka visefektīvāk klienta karjeras pārejā darbojas tādi MI rīki, kas trenē cilvēka prasmes, nevis vienkārši tās aizvieto. Respektīvi, MI ir kā klienta treneris, kurš pie jauna darba uzdevuma, soli pa solim piedāvā kādus piemēŗus, lai klients ātrāk un precīzāk var apgūt uzdevuma izpildei nepieciešamās prasmes. Tas nevis izdara darbu klienta vietā, bet palīdz trenēties un mācīties darot (learning by doing).
🔓 Vēstules savam nākotnes ‘’Es’’ izmantojot LLM (Large Language Model, piemēram, Chat GPT)
Veikti pētījumi, kuros dalībnieki ar ChatGPT palīdzību veidoja vēstuli sev pēc gada — cilvēki rakstot “sarunājās” ar savu nākotnes versiju. Tiek minēts, ka šādas vēstules rakstīšana palīdz pārvērst savas vēlmes reālā un emocionāli piesātinātā nākotnes scenārijā.
Eksperimentos dalībnieki, kuri rakstīja vēstuli savam nākotnes “Es” ar MI atbalstu, uzrādīja par 35 % lielāku emocionālo iesaisti un apņemšanos īstenot savus mērķus, salīdzinot ar kontrolgrupām.
Galvenie ieguvumi, ka MI uzdotie precizējošie jautājumi un motivējošie ieteikumi liek dziļāk pārdomāt personīgos mērķus un izaicinājumus, kā arī MI iedrošina domāt gan par panākumiem, gan potenciāliem šķēršļiem un tas veicina reālistiskāku plānošanu un sagatavošanos prokrastinācijai, slinkumam utt.
🔓 MI platformas darbinieku iekšējai attīstībai un mobilitātei
Tie ir rīki, kas analizē un izvērtē darbinieka profilu pret pieejamajām vakancēm uzņēmumā, identificē trūkstošās prasmes un tad piedāvā atbilstošas, mērķtiecīgas apmācības (kursi, mikro-mācības, mentoringu utt.)
Šo lieliski var izmantot gan uzņēmuma iekšienē, gan arī karjeras konsultanti savās individuālajās konsultācijās. Zinu, ka ir vismaz daži uzņēmumi Latvijā, kur šis jau ir ieviests, visnotaļ pieņemami strādā, lai arī tiek pilnveidots.
🎓 Šīs visas iespējas noteikti ļoti paātrina, efektivizē karjeras atbalstu. Cilvēciskais atbalsts, empātija, stratēģiskā vadība, ņemot vērā klienta kontekstu, spēja pašam uzdot trāpīgus jautājumus ir mūsu kā konsultantu stiprās puses, bet es redzu MI kā cītīgu, čaklu sabiedroto, ar kuru kopā darīt lielas lietas.
MI careercounceling HR